24.1.08

Keraguan Ini...


Jie terpanggil untuk meluahkan rasa di sini. Wah tak pasei. Matilah pasni kawan – kawan terhidu masalah Jie dan YC. Mrasalah pecah lubang.

Macamana nak mula ye? Hmm, susah betul bila berbicara soal hati dan perasaan ni.. wah tak pasei..

Ceritanya begini, setelah sekian lama Jie menjanda (wah boleh?) Jie dipertemukan jodoh dengan seseorang nih. Mula mula bila terjumpa tu memanglah wow.. me likey likey. Tak sangka pulak dia pun likey likey balik. Terus rakam album, dah siap tajuk tetaplah AKU CINTAKAN MU kan. Tak pasei tiba tiba..

So, from there, kami berkawan. Mula –mula kawan biasa, lepas tu jadi kawan bukan biasa dah. Bertukar call, berbalas sms. Saban hari, berhubung tak pernah jemu. Setiap malam, sebelum tidur, ucapan - ucapan indah tak akan pernah terlepas terucap.

Namun, ombak kuat tak pernah gagal menghempas pantai. Rintangan tetap ada. Masalah jarak, kepercayaan dan kesetiaan menduga dan kali ini terasa benar kegetirannya.

Dugaan ini bagaikan menyedarkan Jie tentang sesuatu..

Mungkin kerana terlalu selesa hidup bersendirian, tanpa sesiapa sebelum ini, terfikir sejenak, adakah Jie mampu berikan komitmen pada perhubungan ini ?

Bila mendengar kisah teman – teman di kanan dan kiri yang banyak membentuk cara hidup Jie hingga ke hari ini, tak dinafikan ada antara mereka berperasaan begitu. Sukar dalam menyerahkan (ataupun meletakkan) diri mereka sepenuhnya pada tuntutan komitmen yang melibatkan soal hati (perasaan) kedua pihak.

Benar, yang kita memerlukan seseorang dalam hidup kita, sebagai kawan paling rapat, lebih tepat kekasih, tempat kita berkongsi segala macam cerita, namun, tapi bila kita sudah memiliki seseorang itu, kita kadangkala kembali ragu, sama ada pilihan kita itu tepat atau sebaliknya. Kenapa ya boleh jadi begitu?

Jie sudah membuat pilihan (sebelum ini) sememangnya Jie serahkan sepenuh hati ini pada YC, dan Jie terima segala kasih sayang yang dia curahkan, Jie terima segala baik buruk yang dia ada. Jie terima.

Tapi, apabila semakin banyak yang dikongsikan, Jie ikhlas katakan di sini, Jie tidak selesa. Sekian lama kita berkuasa dalam ‘territory’ kita, sejak berpasangan kuasa itu tidak sehebat dulu. Jie dapat rasakan yang Jie menerima kehadirannya tidak sepenuh hati. Walaupun cinta ini semaksimum 99.99% namun masih ada 0.01% keraguan.. Dan jelas, Jie sendiri buntu dengan keraguan itiu..

Bila timbul konflik, sekali lagi keraguan mengelabui emosi.Wah ada ke perkataan mengelabui? Matilah kena saman dengan DBP.


Kebiasaannya, bila kami berselisihan faham , Jie dan YC akan berbincang elok - elok, berterus terang, bertolak ansur namun kali ini, Jie bagaikan menyekat perkara itu (berdamai) dengan meletakkan keraguan itu sebagai penghalang besar bagi kami berbaik semula.


Sesungguhnya keraguan dan konflik antara kami sangat memberatkan fikiran Jie. Jie tahu, Jie sepatutnya tidak boleh pentingkan diri sendiri tapi entahlah yu ols.. Jie takut.. Sangat takut.. Takut dikecewakan sekali lagi dan takut tersalah membuat perhitungan dalam memilih...

Akan datang, mungkin Jie akan menyesali tindakan Jie ini. Dan pada saat itu kemungkinan sesalan ini tidak membawa erti lagi.

Dalam sms terakhir (lewat 3 hari lepas) kepada YC, Jie pohon masa untuk berfikir kembali tentang perhubungan ini. Mungkin selepas satu tempoh masa kami dapat menilai semula perhubungan ini dengan sebaik baik mungkin..

Keraguan ini... sama sekali bukan pilihan!


2 comments:

Deeba said...

If you're ready...then you're ready...

If he is the one, the 'keraguan' wont exist..

If both of you really fall deeply, there is no such thing as my own territory or his territory BUT it will only be one territory.. OUR TERRITORY...

If the LOVE really exist, you guys will accept each others' flaws without having doubt or second thoughts or keraguan, kan??

Well, who am I to say.. just me and my 2 cents...

Gentleman Style said...

a relationship wont be nice if its too perfect..just hold on to it..jeles & ragu to normal..its part of wanting the other person punya attention..kadang2 kena lah goyah sket..baru feel org tu..