31.7.08

Persona Bang Cik & Dekwan...





Pesona Aidil & Zaquan

MEREKA sudah menggapai puncak kemasyhuran. Menyarung jersi kebangsaan, 'saham' kembar sensasi, Aidil Zafuan Abdul Radzak dan Zaquan Adha melonjak tinggi. Kenali pasangan kembar idaman gadis ini sambil mencungkil personaliti dan isi hati mereka. KELIBAT kembar seiras ini nyata mencuri tumpuan siapa saja. Susuk tubuh tinggi dan tegap, dianugerahi pula wajah kacak kemelayuan dan bijak bergaya - semuanya umpama pakej lengkap buat Aidil Zafuan dan adiknya, Zaquan Adha. Tidak hairan populariti dua jejaka ini sehangat aksi tangkas mereka di padang bola.

Pada usia muda, kembar ini sentiasa diburu masa. Celik mata, Aidil Zafuan dan Zaquan Adha perlu penuhi tuntutan jadual perlawanan bola sepak serta latihan kecergasan. Malah, kesibukan kembar ini menyebabkan sesi fotografi bersama XY - Ikon Lelaki terpaksa ditunda berkali-kali.

Penantian untuk ‘mengikat’ Aidil Zafuan dan Zaquan Adha akhirnya terjawab petang Khamis lalu apabila mereka sudi untuk menjayakan sesi fotografi di Berita Harian. Menyarung persalinan tuksedo daripada Lord’s Tailor bagi mencari kelainan, aura gaya pasangan remaja ini begitu menyerlah. Begitu juga pose selamba mereka ketika menggayakan persalinan Nike.

Aidil Zafuan agak pendiam, adiknya pula, Zaquan Adha ‘nakal’ lantas mencuit perhatian lensa jurufoto Yahaya Hashim yang dibantu Hasriyashah Sabudin. Sambil memuji pose mereka berdua, berkali-kali jugalah nama mereka disalah sebut.

“Senario begini sudah biasa bagi kami. Malah, sehingga sekarang emak kadang-kadang keliru yang mana abang dan yang mana satu adik. Tetapi kalau lihat secara fizikal, saya memiliki tahi lalat di bahagian pipi kanan dan sedikit kurus berbanding Abang Chik (panggilan buat Aidil Zafuan),” kata Zaquan Adha.

Wajah mereka yang seiras nyata mengundang hilai tawa di studio fotografi Berita Harian. Tidak cukup gambar di studio, mereka berdua sporting melayan sesi fotografi bertukar lokasi di padang futsal di tingkat atas Balai Berita. Kemesraan mereka berdua bagaikan isi dengan kuku.

Ditanya sejauh mana keakraban hubungan mereka, kata Zaquan Adha, sehingga saat ini beliau masih boleh merasai perasaan dan emosi pasangan kembarnya itu. Malah, berkali-kali juga mereka berdua secara spontan menyebut atau memperkatakan sesuatu perkara serentak.

“Tetapi kami sendiri mengakui sampai bila akan bersama sebegini. Mungkin secara kebetulan kami bersama dalam sukan bola sepak dan bermain dalam kelab bola sepak yang sama. Kami tetap akur tiba masanya masing-masing tidak akan selalu bersama,” sampuk Aidil Zafuan.

Meskipun begitu, Aidil Zafuan yakin mereka berdua tetap akrab biarpun suatu ketika nanti akan berumahtangga.

Ditanya perangai masing-masing, Aidil Zafuan berkata, beliau lebih mengalah kepada Dik Wan (panggilan buat Zaquan Adha) sejak dulu lagi. Malah, mengakui Zaquan Adha memiliki karektor lebih kasar.

Zaquan Adha pula berkata, abangnya lebih pendiam. Mereka juga saling berkongsi rahsia diri baik apa saja.

“Kalau tidak cerita dengan Abang Chik, lambat laun dia tahu juga,” kata Zaquan Adha sambil tergelak.

Walaupun jelas masih keletihan kerana baru pulang dari India, perasaan itu diketepikan mereka. Cerita Zaquan Adha, jadual harian mereka berdua agak padat sejak akhir-akhir ini kerana terbabit dengan beberapa perlawanan persahabatan bola sepak di luar negara.

Ketika fotografi berlangsung, kembar itu bersama kesebelasan skuad bola sepak negara baru pulang dari India selepas menentang skuad nasional negara itu yang berkesudahan seri 1-1. Terdahulu, skuad bawah 23 tahun negara juga menentang China yang berkesudahan tewas 4-0.

“Walaupun berkesudahan seri dengan India, pendedahan yang diterima banyak membantu skuad negara dan secara tidak langsung membantu meningkatkan kedudukan mata bola sepak negara,” kata Zaquan Adha yang kini beraksi untuk skuad Negeri Sembilan.

Mengakui merindui kampung halamannya di Negeri Sembilan, Zaquan Adha berkata mereka banyak menghabiskan masa bersama di rumah jika mempunyai kelapangan.

Jelasnya, menjadi rutin bagi keluarganya untuk berkumpul bersama membuatkan hubungan mereka begitu rapat. Jika berkesempatan, beliau tidak akan berenggang dengan permainan video.

“Jarang sekali kami keluar membeli-belah kerana kesibukan jadual seharian dan perlawanan bola sepak membuatkan kami tidak berkesempatan berada lama di rumah. Sebab itu, jika ada kelapangan memang banyak berehat di rumah,” katanya.

Ditanya kemasyhuran dikecapi mereka pada usia baru 21 tahun, Zaquan Adha tidak menafikan berasa beruntung kerana pencapaian dan pendedahan yang diterima selama ini. Sambil menambah, faktor kembar seiras juga secara tidak langsung menampakkan ‘kehadiran’ mereka sekali gus mengundang perhatian ramai.

Malah, kelibat mereka juga sering mencuri perhatian sejak kecil lagi sehingga masing-masing berkecimpung dalam dunia bola sepak. Secara kebetulan, baik Aidil Zafuan mahupun Zaquan Adha turut berbakat besar dalam sukan bola sepak sehingga berjaya menyarungkan jersi kebangsaan.

Mereka berdua juga menjadi penyandang cabaran dan maruah skuad bola Sepak Negeri Sembilan. Zaquan Adha mengisi cabaran di posisi penyerang, sementara Aidil Zafuan pula di bahagian pertahanan.

“Bola sepak sememangnya menjadi nadi kami adik-beradik. Memang sejak kecil lagi memasang angan-angan untuk serius dalam bidang ini. Untuk itu, kami terpaksa bekerja keras bersama-sama bagi memastikan impian itu terlaksana.

“Syukur, bermula di peringkat sekolah, pemilihan bawah 14 tahun hinggalah kini di skuad negeri dan negara kami berdua masih sama-sama beraksi dalam sukan bola sepak,” kata Zaquan Adha.

Menyingkap pula cita rasa gaya pasangan kembar ini, ternyata ‘ikatan’ naluri keserasian pasangan kembar ini tidak dapat dinafikan. Daripada jenama pakaian, potongan, malah tempat untuk membeli pakaian juga sama. Hanya warna membezakan pakaian milik mereka.

Malah, potongan rambut mereka juga serupa!

Mengenai soal penjagaan wajah pula, tanpa berselindung Aidil Zafuan mengakui dia mengambil berat rutin mencuci wajah dan menyapukan pelembap setiap kali selepas mandi. Rutin itu tidak pula dilakukan adiknya kerana mengalami masalah kulit sensitif.

Ketika mengintai soal cinta dan wanita idaman, baik adik mahupun abang masing-masing seolah-olah tidak mahu bercerita panjang. Sekadar bicara ringkas mereka berdua inginkan wanita yang sederhana dan paling utama direstui keluarga.

Malah, jelas mereka berdua faktor populariti tidak banyak mengubah haluan hidup dan pergaulan di luar. Mereka tetap seperti remaja lain dan melayan peminat sama rata.

Pantas masa berlalu. Dua jam sesi fotografi itu berlangsung terasa begitu pantas. Sebelum melangkah pulang, dua kembar istimewa ini sempat berkongsi angan-angan besar. Abang Chik nekad berhijrah ke Eropah jika berpeluang manakala Dik Wan mahu menjangkau lebih jauh tanpa sempadan, semata-mata obsesi diri terhadap sukan bola sepak. Nantilah dunia, rentak kaki kembar ini di garis permulaan...

5 Soalan - Aidil Zafuan

Wanita pilihan anda?
Menghormati orang tua.

Kegemaran anda waktu lapang?
Tidur!

Ungkapan yang mewakili personaliti anda?
Seorang yang sederhana dan pendiam.

Waktu sesuai menamatkan zaman bujang?
Serahkan saja pada ketentuan Ilahi. Apabila sampai masa saya tetap akan berkahwin.

Rahsia anda?
Tiada rahsia.

INFO:
Bakal berusia 21 tahun pada 3 Ogos ini.
Tinggi 175 sentimeter dan berat 75 kilogram.
Lebih dulu berkecimpung dalam sukan bola sepak berbanding Zaquan Adha.
Agak pendiam.
Mengagumi Datuk Soh Chin Aun sebagai idola dalam bola sepak tempatan.


5 Soalan - Zaquan Adha

Wanita pilihan anda?
Tidak terlalu memilih. Asalkan keluarga menerima dirinya seadanya.

Cerewetkah anda?
Saya hanya cerewet apabila tiba waktu berbelanja. Pada saya, berbelanja benda yang perlu saja.

Kepakaran anda yang mungkin orang lain tidak tahu?
Saya bolehlah memasak sedikit-sedikit. Setakat lauk kari, bolehlah.

Waktu sesuai menamatkan zaman bujang?
Setakat ini tidak memikirkan soal itu dan tidak meletakkan sasaran untuk mengakhiri zaman bujang.

Hobi anda?
Mengumpulkan barangan Coca-Cola dari pelbagai negara.

INFO:
Lahir dua minit lewat daripada Aidil Zafuan.
Memiliki berat 73 kilogram dan ketinggian 174 sentimeter.
Karektor ‘gila-gila’.
Memiliki tahi lalat di bahagian pipi kanan.
Idola bola sepak Allahyarham Datuk Mokhtar Dahari dan Christiano Ronaldo.



Sat naaa cheq... Dekwan dah panggil Jie nih.. kami nak pi beli rempah kari dengan coca cola jap... eheh! Verangssss... rindu kat dia.. lama dah jumpa dia... hmmm... *nangis*

No comments: